Roaming netwerken geven toegang tot duizenden oplaadstations over de hele wereld. Dit geeft je als EV-bestuurder een consistente en probleemloze oplaadervaring, ongeacht waar je oplaadt.
Maar hoe zit het in elkaar, en hoe werkt het met de kosten hiervan?
Wat is EV-roaming?
Voor een EV-rijder biedt roaming je de mogelijkheid om gebruik te maken van verschillende oplaadstations, zelfs als je als EV-bestuurder slechts klant bent van één laadpasaanbieder zoals bijvoorbeeld Coolblue of Vandebron.
Roaming is gebaseerd op een overeenkomst tussen een Charging Point Operator (CPO) en een eMobility Service Provider (eMSP).
(meer over afkortingen vind je hier)
Binnen die overeenkomst beheert de CPO de fysieke laadpunten en stelt de eMSP bestuurders in staat om bij die stations op te laden.
Je activeert een laadsessie met een laadpas die gekoppeld is aan jouw account. Hiervoor heeft jouw laadpas-aanbieder een contract gesloten met de CPO. Hierdoor wordt je laadpas herkend en geregistreerd.
Dit is vergelijkbaar met roaming op je mobiele telefoon: je netwerkprovider heeft overeenkomsten met andere operatoren zodat jij kunt bellen of internetten, zelfs als jij je buiten het dekkingsgebied van je provider bevindt. Zoals in het buitenland.
Waarom zijn er roamingkosten en -toeslagen?
Om het maken van deze onderlinge afspraken te vereenvoudigen zijn er diverse brancheverenigingen opgezet. Alle leden die zijn aangesloten kunnen gebruik maken van een standaardprotocol waardoor de markt opener wordt, en jij op zoveel mogelijk plekken je auto kan opladen.
Dit lidmaatschap kost geld, en dat is de reden dat er vaak nog een vergoeding wordt gerekend als je met een laadpas bij een laadpaal laadt die van een andere operator is.
Roaming verwijst dus naar de mogelijkheid om op te laden aan publieke laadstations, die niet beheerd worden door dezelfde aanbieder als je laadpas.
Gebruik je een laadpaal met een andere laadpas dan die van de laadpaalaanbieder, dan geldt een roamingtarief en kun je te maken krijgen met roamingkosten op je facturen.
Rekenvoorbeeld ter illustratie
Net zoals in het verleden met de roamingtarieven bij telecomproviders, is het dan kassa voor de laadpasaanbieder.
Stel je voor dat je de Justplugin laadpas hebt. Gedurende een maand laad je 400 kWh tegen een CPO tarief van 50 cent per kWh + roamingkosten van 7,5% die Justplugin rekent. Aan het eind van de rit kom je dan uit op een tarief van:
- stroom: 400 kWh * € 0,50 per kWh = € 200
- roaming kosten: € 200 * 7,5% = € 15
- totaal: € 215
Afhankelijk van welke laadpas je gebruikt bij welke laadpaal, zal er een opslag gerekend worden per kilowattuur.
Hoe vermijd ik roamingkosten als verrassing achteraf?
Hierin hanteert elke laadpasaanbieder weer andere prijzen. Bij sommige laadpassen is een vast tarief ook daadwerkelijk een vast tarief.
Bij sommige aanbieders is het tarief een vast bedrag per kWh, maar worden er achteraf nog roamingkosten berekend. Dan zijn de roamingkosten of roamingtoeslagen verborgen in de voorwaarden. Dit kan je achteraf onaangename verrassingen opleveren.
De hoogte van de roamingkosten varieert nogal en kan oplopen tot zo’n 10% van het totaalbedrag.
Wil je dit addertje dus vermijden, lees dan goed de voorwaarden of vraag het even na bij de aanbieder van je laadpas.
Het goedkoopste laden doe je vaak bij een laadpaal die door hetzelfde bedrijf beheerd wordt als de pas.
Bijvoorbeeld:
- Vattenfall laadpas in combinatie met een Vattenfall laadpunt
- Ecotap laadpas + Ecotap laadpunt
- Eneco laadpas + Eneco laadpunt
- enzovoorts
Alle laadpassen bekijken en uitvinden waar ze het goedkoopst zijn? Dat doe je in ons vergelijkingsoverzicht van alle laadpassen!