'Laadpaaltarieven verschillen soms zelfs flink in dezelfde straat'

Zowel met als zonder een laadpas (met een variabel tarief), kunnen de prijzen voor het publiekelijk opladen van elektrische auto’s erg verschillen. Zo ben je bijvoorbeeld in Hoofddorp bij een laadpaal per kWh 28 cent duurder uit dan bij eentje die 200 meter verderop staat. Een verschil van maar liefst €14 bij een laadsessie van in totaal 50 kWh. Er zijn ook tussen steden flinke verschillen. In Amsterdam, Den Haag of Nijmegen ben je gemiddeld 33 cent per kWh kwijt, maar in Almere en Haarlem betaal je bijna het dubbele: 61 cent. Dat niet alleen, want tientallen steden hebben één aanbieder, waardoor die een monopoliepositie heeft.

Het is wettelijk verplicht om transparant te zijn over de prijzen van openbare laadpalen, maar lang niet altijd is duidelijk hoeveel het bijladen kost. De directeur van de Consumentenbond verklaart volgens NU.nl: “Wij checkten tientallen palen, maar QR-codes blijken lang niet altijd te werken. Je komt niet uit bij de tarieven of je moet je eerst registreren. Dat is omslachtig.”
Een mogelijke oplossing is het gebruikmaken van een laadpas met een lager vast tarief, al is het volgens de Consumentenbond een flinke klus om uit te zoeken waar je het voordeligst uit bent. Er zijn namelijk honderden laadpassen en elk heeft zijn eigen kostenstructuur en voorwaarden.

 

Dit nieuwsbericht verscheen origineel hier:  Read More