Er is een enorm aanbod aan laadpassen en laadstations. En juist omdat het aanbod zo groot is, zijn er onderling enorme prijsverschillen in laadtarieven.
Met slechts 1 laadpas kom je dus vaak bedrogen uit. Het loont om te vergelijken en er meerdere op zak te hebben, zodat je bij meer laadpunten goedkoop terechtkunt.
Filter hieronder op de kenmerken die voor jou belangrijk zijn en vergelijk de beschikbare laadpassen om precies díe passen te vinden die voor jou het voordeligst zijn!
Waarom zou je laadpassen vergelijken?
Het is belangrijk om altijd de juiste laadpassen op zak te hebben. Nu denk je misschien: “Ik heb toch aan één laadpas wel genoeg? Zoveel pasjes kan ik helemaal niet kwijt in mijn portemonnee of aan de sleutelhanger.” Nou, het zit dus een beetje anders!
Zo kan laden met de ene laadpas op plek A heel goedkoop zijn, terwijl je op plek B je een hoog tarief betaalt. Uiteraard kan dit ook gebeuren doordat je net een andere pas gebruikt op dezelfde locatie. Door laadpassen van verschillende aanbieders te vergelijken – en dus meerdere laadpassen bij je te hebben – kun je iedere maand geld besparen op je laadkosten.
Kijk goed met welke laadpas je het goedkoopst kunt laden bij laadpalen bij jou in de straat of bij palen die je vaak verwacht te gebruiken. Vraag hiervoor eventueel meerdere gratis passen aan.
En laad je vaker dan 10-12 keer per maand bij hetzelfde laadpunt, kijk dan of er ook een abonnement beschikbaar is met een goedkoop tarief op dat laadpunt. Dat kan goedkoper uitvallen dan telkens een starttarief aftikken.
Het kan dus zo zijn dat je met de ene laadpas goedkoper kunt laden dan bij een bepaalde paal dan met de andere. De verschillen kunnen bij openbaar- en snelladen vrij groot zijn. Meerdere passen door elkaar heen gebruiken is dan wel omslachtig, onder aan de streep kan het je veel geld besparen.
Het loont dus om je te verdiepen in de verschillende aanbieders van passen en laadpunten en op basis daarvan meerdere passen aan te vragen.
Hoe weet je welke laadpas je moet hebben?
Door twee simpele vragen te stellen kun je voor jezelf al nagaan wat de handigste laadpas voor jou is.
1. Bij welke oplaadpunten laad je?
Maak een inschatting waar je je elektrische auto het meest zal opladen. Is dat bij jou in de straat, langs de snelweg of op een andere locatie? Welke laadstations zijn er in die omgeving, oftewel van wiens laadpaal maak je gebruik?
De tarieven kunnen per laadpas en per laadpaalaanbieder erg verschillen. Sommige laadpassen zijn goedkoop bij slechts een paar laadpunt aanbieders. Maar als jij het merendeel van je laadsessies bij die laadpaalaanbieder doorbrengt, kan dat veel geld schelen in de loop der tijd.
2. Hoe vaak laad je?
Bekijk ook hoe vaak je je elektrische auto op een openbaar laadstation zal gaan laden. Is dit vaker dan 10-12 keer per maand? Dan is het al snel voordeliger om te kijken naar een laadpas met abonnement in plaats van een gratis laadpas.
Hoe vergelijk je laadpassen?
Het vergelijken van laadpassen kan lastig zijn, omdat er zo veel aanbieders zijn met allemaal verschillende voorwaarden en tariefstructuren. Om orde te scheppen kun je het makkelijkst vergelijken op abonnementsvorm en op de prijzen bij de laadpalen die jij veel gebruikt. De beste laadpas voor iedereen bestaat namelijk niet, het is echt verschillend per persoonlijke situatie.
Abonnementsvorm: gratis laadpas of met abonnement?
Een pas met abonnement doet wat je verwacht. Je betaalt een vast bedrag per maand voor de laadpas. Voor dat bedrag kun je over het algemeen een onbeperkt aantal laadsessies starten. Je betaalt alleen de aanbieder van de laadpaal voor de verbruikte stroom.
Bij een gratis laadpas betaal je geen abonnementskosten, maar vaak een starttarief per laadsessie. Daar bovenop komt dan nog de prijs per kWh die je aan de laadpaal exploitant betaalt.
Hang je je auto niet zo vaak aan een publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand.
Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas én laadpaal. Er zijn verschillende apps en websites waar je de tarieven kunt checken. Helaas weet je dan vaak nog niet wat je daadwerkelijk betaalt aan de laadpaal.
Er is een omslagpunt wanneer een laadpas met abonnement goedkoper wordt dan een gratis laadpas. Na een bepaald aantal keer opladen (10-12x per maand met dezelfde pas) zullen al die starttarieven van je gratis pas duurder uitvallen dan de maandelijkse prijs van een abonnement.
Prijzen: vaste tarieven of tarief van de laadpaal aanbieder (CPO tarief)?
De tarieven die je betaalt per kWh en als starttarief kunnen verschillen per laadpas en per laadpaalaanbieder. Sommige laadpassen zijn goedkoop bij slechts een paar laadpunt aanbieders. Maar als jij juist vooral laadt bij die aanbieder, kan je dat veel geld schelen.
Hetzelfde geldt voor bepaalde snellaad exploitanten. Het scheelt je zo een bedrag gelijk aan enkele koppen koffie per laadbeurt als je de laadpas gebruikt die het beste tarief heeft voor die specifieke aanbieder.
Sommige laadpasaanbieders maken namelijk prijsafspraken met exploitanten van laadpalen. Dit is dus waar je goed op moet letten bij de keuze van je laadpas!
De meest goedkope (combinatie van) laadpassen verschilt per situatie. Hier een voorbeeld:
Woon je bijvoorbeeld in Limburg, en laad je eigenlijk alleen maar bij openbare laadpalen van Ecotap en Vattenfall, en snelladers bij Shell tankstations langs de snelweg?
Om in die situatie het voordeligst uit te zijn, kun je 3 gratis laadpassen aanvragen: Ecotap en Vattenfall voor de openbare laders en Shell Recharge voor het snelladen. In bovenstaand voorbeeld is dit een voordelige combinatie, maar iemand die in Drenthe woont zal hiermee juist duur uit zijn.
Het kan dus zijn dat je – vanwege jouw laadpas – een ander tarief betaalt dan op de laadpaal en op websites/apps staat aangegeven.
Wil je zeker weten dat je niet voor het hoogste tarief staat te laden? Vraag gewoon meerdere (gratis) laadpassen aan. Check dan wel voor het laden met welke pas je het goedkoopst uit bent via de mobiele app van de laadpasaanbieder.